Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6136
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Данилюк, Ніна | - |
dc.date.accessioned | 2025-05-13T12:52:57Z | - |
dc.date.available | 2025-05-13T12:52:57Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Данилюк, Ніна. Мовний образ бога в текстах українських народних пісень / Н. Данилюк // Проблеми гуманітарних наук : зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка / М-во освіти і науки України, ДДПУ ім. І. Франка ; [редкол.: М. Ю. Федурко (гол. ред.), С. М. Альбота, О. В. Косович та ін.]. - Дрогобич : Вид. дім "Гельветика", 2023. - Вип.54 : Філологія. - С. 46-54. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6136 | - |
dc.description.abstract | У статті розглянуто засоби вербалізації образу Бога в текстах українських народних пісень, описано їхню семантику та структуру. Для реалізації поставленої мети виокремлено одиниці на позначення мовного образу Бога, з’ясовано специфіку їх змісту в різні часи через призму міфологійно-релігійного бачення носіїв фольклору. Матеріалом аналізу слугували тексти, зафіксовані в збірниках ХХ–ХХІ ст. із різних регіонів України, а також розміщені на інтернет-сайті «Українські пісні. 2003–2022». Для дослідження використано описовий метод, який уможливив систематизацію складників мовного образу в парадигматичному та синтагматичному вимірах; метод компонентного аналізу семантики слова, що дав змогу виокремити елементи денотативно-сигніфікативного й конотативного значень ключових слів; метод контекстного аналізу, що сприяв встановленню змістово-естетичних функцій мовних одиниць у народнопісенному тексті. Аналіз великої джерельної бази дав змогу з’ясувати, що мовний образ Бога в найдавнішому осмисленні виразно змальований у календарно-обрядових піснях зимового циклу. Тут він має дохристиянський зміст і позначає уособлену в божество надприродну силу, в якої наші предки просили захисту та підтримки. На думку К. Сосенка, він є замінником прадіда – Діда, Дідуха. Водночас цей образ символізує господаря доби родового побуту. Типові мовні форми: демінутиви-іменники, короткі стягнені та нестягнені прикметники, наслідки давніх чергувань о з і, дифтонізоване утворення Буиг – підтверджують давню традицію засвоєння ключового слова-поняття Бог. Відзначено, що слово-бібліїзм Бог має розширену семантичну структуру, що відображає архаїчні уявлення й набуває нових, притаманних християнському віровченню. У семантиці мовного образу виокремлено семи: ‘вища сила’, ‘творець’, ‘захисник’, ‘помічник’, ‘отець’, ‘господар’, ‘селянин’, ‘хлібороб’. Спостережено нечітке розрізнення одиниць Бог-Отець і Бог-Син унаслідок апокрифічних рис народної поезії. Зауважено, що мовний образ Бога, який відображає мовомислення українців, набув етнолінгвального змісту, став етнознаком української культури. | uk_UA |
dc.language.iso | ua | uk_UA |
dc.subject | Бог | uk_UA |
dc.subject | бібліїзм | uk_UA |
dc.subject | мовний образ | uk_UA |
dc.subject | слово-образ | uk_UA |
dc.subject | народнопісенний текст | uk_UA |
dc.title | Мовний образ бога в текстах українських народних пісень | uk_UA |
dc.type | Стаття | uk_UA |
Розташовується у зібраннях: | 2023 Вип. 54. Філологія |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
данилюк.pdf | 364,64 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.