Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5712
Назва: Ефект Медузи: прокляття дзеркал і мечів у шедеврах світової літератури
Автори: Скорофатова, Анна
Ключові слова: міфологема
психодинамічна модель
«ефект Медузи»
відображення неусвідомлюваного
агресія
вихід за межі психодинамічної моделі
Дата публікації: 2024
Бібліографічний опис: Скорофатова, А. Ефект Медузи: прокляття дзеркал і мечів у шедеврах світової літератури / А. Скорофатова // Проблеми гуманітарних наук : зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка / М-во освіти і науки України, ДДПУ ім. І. Франка ; [редкол.: М. Ю. Федурко (гол. ред.), С. М. Альбота, О. В. Косович та ін.]. - Дрогобич : Вид. дім "Гельветика", 2024. - Вип. 57 : Філологія. - C. 80-92.
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано міф про Медузу Горгону як психодинамічну модель, що є теоретичним уявленням про те, що людську поведінку формують неусвідомлювані динамічні (інтерактивні) психологічні сили (статевий потяг, минулий травматичний досвід, нав’язані родинні цінності тощо), та викладено результати застосування техніки текстового аналізу «ефект Медузи» з опорними позиціями – дзеркало (відображення неусвідомлюваного) і меч (агресія) (авторська методика на засадах системного підходу з використанням міфологічного методу, елементів юнгіанської теорії архетипів, психологічного, герменевтичного, постструктуралістського та інтертекстуального методів), здісненого на матеріалі новели Рюноске Акутаґави «У чагарнику», психологічного роману Германа Гессе «Степовий вовк» та драми Лесі Українки «Камінний господар». Досліджено динаміку агресивної поведінки головних героїв, тригери, що провокують активацію архетипу, запропоновані у творах варіанти виходу за межі психодинамічної моделі Медузи. Встановлено, що в новелі «У чагарнику» Рюноске Акутаґави та романі «Степовий вовк» Германа Гессе виділено чотири типи персонажів, дії яких описано за допомогою психодинамічної моделі Медузи, за принципом «виходу» – Тадзьомару («відтинання голови», фізичне знищення), самурай (самознищення), жінка (ізоляція), Гарі Галер (інтелектуалізація). Відповідно в драмі Лесі Українки «Камінний господар» спостережено, за тим самим принципом, протиставлення трьох персонажів, дії яких описано психодинамічною моделлю Медузи: Командора (Медуза каральна), Долорес (Медуза витіснена, інтелектуалізована) та Дон Жуана (Медуза самозаклята), – Анні як Горгоні звичайній, спраглій влади та підкорення чужої волі. Актуальність дослідження та перспектива подальших розробок вмотивовані тим, що результати глибинного аналізу знакових літературних творів можуть бути використані в прикладній психології, зокрема в роботі з розладами поведінки, зокрема в ситуаціях повторюваних життєвих сценаріїв (індивідуальних міфів).
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5712
Розташовується у зібраннях:2024 Вип. 57. Філологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
скорофатова.pdf412,97 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.